Posted on

Hei me kompiloidaan: Gizmo, Atomic Cafe, Tappava totuus

Yksi vaihe päättyy ja toinen alkaa. Maaliskuun alussa ilahduttanut Night Visions Shockpoint -festivaali on ohi, mutta Shockpoint Orion -blogin elämä jatkuu ainakin Stranger Than Fiction -sarjan loppuun asti.

Konseptina ennennäkemätön ja aikataulullisesti vaativa festariyö oli projektin haastavin yksittäinen osa-alue, jota voi verrata höyrylaivan hinaamiseen vuoren yli; Werner Herzogin Fitzcarraldo-elokuvasta otettua metaforaa täytyy myös jatkaa toteamalla, että järjettömältä vaikuttaneesta urakasta suoriutumisen jälkeen (koskee niin katsojia kuin pakkomielteisiä järjestäjiä) on aika panna zigge fleggaamaan ja kuunnella Carusoa.

Paitsi että oopperan sijasta ohjelmassa ovat Gizmo – Melkein neroja, Atomic Café, Tappava totuus, Sotaleikki, Vaaran merkki, Yksinteoin, Hellströmin kronikka, Alaston ihminen, Tuote: nainen ja Paljastuksia Amerikasta.

Mondoelokuvan peruskurssi Jacopettista Vanderbesiin on suoritettu ja m-sanaa tullaan näkemään blogissa harvemmin, mutta poikkeuksellinen dokumenttisarja jatkaa kulkuaan korkein ja osittain suomalaisin panoksin.

TÄNÄÄN, 8. maaliskuuta, alkaa Stranger Than Fictionin ns. kompilaatiovaihe.

Sarjan kolme seuraavaa elokuvaa Gizmo, Atomic Café ja Tappava totuus (The Killing of America) ovat eri lähteistä hankitusta valmismateriaalista koottuja kollaaseja tai kompilaatioita, joiden ohjaajat ovat työskennelleet leikkauspöydän ääressä enemmän kuin kameran takana.

Pitkät perinteet omaavan lajin suomalaisiin tekijöihin kuuluvat sitä väitöskirjassaankin tutkinut Peter von Bagh ja Mika Taanila.

Gizmo-juliste Ruotsista.

Gizmo-juliste Ruotsista.

RAKENTAESSAMME ESITYSSARJAA järjestimme kompilaatioelokuvat muodostamaan kolmen teoksen “toisen asteen kompilaation”, jossa ne joutuvat kommentoimaan toisiaan ja muodostamaan 1900-luvun varjohistoriaa.

Gizmon enimmäkseen 1930-luvulla kuvattujen keksijöiden ja duudsonien hurjat tempaukset ja sisukkaasti asiaansa uskova yrittäminen huokuvat jälkikäteen herttaiselta näyttävää entisaikojen optimismia. Hellyttävä kirkasotsaisuus jatkuu mutta saa painajaismaisia sävyjä Atomic Cafén ydinpropagandassa ja naiiveissa (tai kylmän valheellisissa) opetuselokuvissa 1940- ja 1950-luvuilta.

Myös huippuskenaristi Leonard Schraderin ja Sheldon Renanin tekemä Tappava totuus on hyytävällä tavalla poliittinen kompilaatio. John F. Kennedyn murhasta 1963 käynnistyvä Yhdysvaltain väkivaltaistumisen lyhyt historia (1980-luvun alkuun asti) havainnollistaa pointtejaan tv-kanavien hyllyttämillä uutiskuvilla rikoksista ja sarjamurhaajien haastatteluista. Elokuvan imagoon kuuluu tieto tai myytti siitä, että sitä ei ole levitetty tai julkaistu Yhdysvalloissa.

Laatutyötä oleva kokonaisuus on harvoja todenperäisyydessään vakuuttavia mondoelokuvia. Se muistuttaa, että sensaatioilla pelaava eksploitaatio voi olla aidosti väkivallan vastaista.

Tappava totuus sai Suomen ensi-iltansa Iso-Roobertinkadun Astorissa ja palasi kulmille VHS-kasetin muodossa.

Tappava totuus sai Suomen ensi-iltansa Iso-Roobertinkadun Astorissa ja palasi kulmille VHS-kasetin muodossa.

YLI 60 000 mainos-, opetus- ja amatöörielokuvan kokoelman kasannut kompilaatio-ohjaaja ja arkistomies Rick Prelinger mainitsee Sight and Sound -lehden artikkelissa We Have Always Recycled   Gizmon ja Atomic Cafén samaan hengenvetoon elokuvina, jotka vakuuttivat tietyn sukupolven elokuvantekijät kierrätyksen kannattavuudesta.

Niiden kaikuja alkoi näkyä 1990-luvulla muun muassa Craig Baldwinin situationistisissa kokeiluissa, mutta myös valtavirtaelokuvissa (ks. Syntyneet tappajiksi) ja Music TV:n tuolloin melko avantgardistisessa ilmeessä.

Gizmo ei ollut pelkästään outojen kohtausten ketju”, Rick Prelinger kirjoittaa.

“Se ujutti 1960-luvun jälkeisen editointiotteen arkistomateriaaliin, joka oli viihdyttänyt baby boom -sukupolven vanhempia ja nosti epäonnistuneiden lentolaitteiden kuvat valtavirtaan kulttuuriseksi meemiksi.”

Eriskummallisten keksijöiden unohdettu historia yhdistyy siis Gizmossa tuolloin uuteen, nettiaikana arkipäiväistyneen otteeseen historiallisen kuvamateriaalin tarjoilussa.

Kaikkea tätä ja paljon muuta- kuten parkour-urbaanilajin hurjapäisiä edeltäjiä – tänään Orionissa yhdeksältä: tervetuloa pitämään hauskaa joko kulttuurihistoriallisesti monitasoisella tai älyttömän yksinkertaisella tavalla, ihan fiiliksestä riippuen.

Lauri Lehtinen

Gizmo – Melkein neroja elokuvateatteri Orionissa la 8.3. (huom: ainoa esitys), Atomic Café 12.3. & 15.3., Tappava totuus 19.3. & 22.3.

Advertisements

About Lauri Lehtinen

"Lauri Lehtinen on vaarallinen nuori mies, jonka ei pitäisi antaa kirjoittaa." -Aito Mäkinen, 1999

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s