Posted on

Jello Biafran elokuvailta suomalaiseen tapaan

Soundin Dead Kennedys -numerot 1/1981 ja 11/81. Jälkimmäisessä Juho Juntunen kirjoittaa: "Dead Kennedys aloitti komeasti Soundin kiertuesarjan. Muistat kai, että tuomme pian Motörheadin Helsinkiin!"

Soundin Dead Kennedys -numerot 1 & 11/1981. Sitaatti jälkimmäisestä: “Dead Kennedys aloitti komeasti Soundin kiertuesarjan. Muistat kai, että tuomme pian Motörheadin Helsinkiin!”

Jello Biafran eli Eric Reed Boucherin 1970-luvun lopun San Franciscossa perustama Dead Kennedys on jäänyt rockhistoriaan paitsi hardcore-punkin yhdysvaltalaisena pioneerina myös 1980-luvun alun suomalaisten ehdottomana suosikkina.

Se bändi on suositumpi Suomessa kuin missään muualla“, Soundi-lehden numeron 1/1981 pääkirjoitus summasi edeltänyttä rockvuotta koskeneen lukijaäänestyksen tulokset. (Ne olivat ilmeisesti vuotaneet Epe Heleniukselle ennen lehden ilmestymistä, sillä takasivulla Poko Rekordsin kokosivun ilmoituksessa Kennedyt, Hassisen Kone ja Eppu Normaali saavat levy-yhtiön onnittelut vaalivoitosta.)

Dead Kennedys voitti ulkomainen uusi kyky -sarjan ja tuli Fresh Fruit for Rotting Vegetables -albumillaan kolmanneksi sarjassa paras ulkomainen LP. Lisäksi Mr Biafra oli vuoden 1980 toiseksi ihanin ulkomainen ihminen ja kahdeksanneksi paras ulkomainen sanoittaja-säveltäjä. Holiday in Cambodia oli Soundin lukijoista vuoden toiseksi paras ulkomainen piisi (ei siis biisi vaan piisi) häviten ainoastaan David Bowien Ashes to Ashesille: kauas taakse jäivät muun muassa Pink Floydin Another Brick in the Wall, Bruce Springsteenin The River, Blondien Call Me, Joy Divisionin Love Will Tear Us Apart

20 suosituimman ulkomaisen kappaleen listalta löytyy toinenkin Dead Kennedys -laulu: California über alles. Taltiointi siitä kuullaan ja nähdään Night Visions Shockpoint -festivaalin huipentavassa Romano Vanderbesin sensaatiodokumentissa Tämä on Amerikka osa 2 (This is America part 2), joka taisi olla Dead Kennedysin tavoin “suositumpi Suomessa kuin missään muualla”.

Tuntuu siis lähes loogiselta, että bändin muusikot näkivät Tämä on Amerikka osa 2:n juuri Suomessa. Elokuva niputtaa heidät yhteen Charles Mansonin, New Yorkin mutanttiviemärirottien, karatenunnien, Orgasmatron-kojeen ja kermakakkuja heittelevän viittasankari Captain Stickyn kanssa, kuten Jello Biafra saattoi todeta Helsingin Unioninkadulla 13.10.1981.

cambodia

KOKO DEAD KENNEDYS -ESTETIIKKA ja etenkin Fresh Fruit for Rotting Vegetables -albumi muistuttaa vanhan liiton mondoelokuvia siinä, miten yltäkylläisyydessä rypevien amerikkalaisten löysäily rinnastetaan kolmannen maailman diktatuureihin, köyhyyteen ja väkivaltaan.

Piruilevan huumorin kyllästämä poliittisuus ei ollut pelkkää läppää: Yhdysvaltain molempia valtapuolueita tosissaan vastustanut Biafra pyrki San Franciscon pormestariksi ja myöhemmin Amerikan presidentiksi, siis esivaaleissa jossain opposition laitamilla.

Ensin mainittua kampanjaa kuvataan Tämä on Amerikka osa 2:ssa tavalla, joka on Jouni Hokkasen mukaan kohahduttanut jopa Pohjois-Koreassa. (Monissa kotimaisissa lähteissä ja tässäkin blogissa elokuvalle ilmoitettu valmistusvuosi 1977 on varmasti virheellinen, koska pormestarinvaalit pidettiin vasta 1979.)

Riviera Harjukadulla oli Tämä on Amerikka osa 2:n toinen Helsingin ensi-iltateatteri.

Riviera Harjukadulla oli Tämä on Amerikka osa 2:n toinen Helsingin ensi-iltateatteri.

BIAFRA JA KUMPPANIT esiintyivät Suomessa lokakuussa 1981, mistä rockjournalisti Juho Juntunen kirjoitti Soundiin vuoden toisen laajan Dead Kennedys -artikkelin (Soundi 11/1981).

Tiistaina 13.10.1981, päivänä ennen loppuunmyytyä Tavastian-keikkaansa, yhtye piti lehdistötilaisuuden Hotelli Seurahuoneen yökerhossa. Saatuaan Biafralta kehotuksen polttaa Grateful Dead -paitansa Juntunen kysyi Jellolta ja kumppaneilta, ovatko he nähneet Tämä on Amerikka osa 2:n.

Mondoelokuva oli tuolloin pyörinyt Suomen teattereissa hyvällä menestyksellä vuoden päivät, mutta Yhdysvalloissa se oli jokseenkin tuntematon.

San Franciscon punkkien mielenkiinto heräsi heti ja kohta hotellille tilattiin kaksi taksia elokuviin lähtöä varten. Rigoletto- ja Riviera-teattereissa Helsingin ensi-iltansa saanut Vanderbesin teos oli tuossa vaiheessa siirtynyt Alfa Romeoon Pitkänsillan läheisyydessä. Paikkaan, josta Aarno Laitinen kirjoitti Musta monopoli -kirjassa (Kustannusvaihe 1982):

Tuskin on sattuma, että Helsingin menestyvin pornoelokuvia esittävä teatteri sijaitsee SAK:laisten ammattiliittojen ja sosiaalidemokraattien puoluetoimiston naapurissa. Sosialistimaiden delegaatiot majoitetaan samoilla seuduilla oleviin hotelleihin.

Unioninkadun Alfa Romeo -teatterissa pyöri Tämä on Amerikka -elokuvien lisäksi Tämä on Aasia.

Alfa Romeo -elokuvateatteri toimi tässä talossa Unioninkadulla. Myös Tämä on Aasia kuului 1980-luvun alun ohjelmistoon.

Kapitalistivaltiosta saapuneen rockväen taksikyyti Seurahuoneelta, Rautatientorin laidalta Kamras Filmin grindhouseen (josta myöhemmin tuli älykköhenkisempi Bio New York) kulki taatusti Kaisaniemen kautta.

Juntusen reportaasin mukaan Dead Kennedys -tähdet ilahtuivat Tämä on Amerikka osa 2 -elokuvaa katsoessaan etenkin autopesulasta, jonka työntekijät putsaavat autoja paljaita rintojaan käyttäen. “Puhdas se on!”

KESKIVIIKKOILTANA Tavastialla Juho Juntunen tunsi ylpeyttä nuorisostamme, “joka tajusi Dead Kennedysin rajuuden, tarpeellisuuden ja tinkimättömyyden”.

Keikan eräs kohokohta koettiin, kun Biafra ilmaisi mielipiteensä Valkoisen talon isännästä repimällä Reagan-t-paitansa.

Laaja antipatia militaristisena koettua uutta presidenttiä kohtaan on voinut lisätä Dead Kennedysin suosiota etenkin Euroopassa. Oliko Tämä on Amerikka -elokuvien Suomen-sukseella samanlaisia taustoja? Ainakaan niissä ei ole yhteiskunnallista sanomaa eivätkä ne ole Biafran tapaisten vaihtoehtovaikuttajien puolella. Jello nyt on vain ollut tarpeeksi friikki Vanderbesin elokuvaan, halunnut näkyvyyttä ja saanut sitä osallistumalla eksploitaatiotuotantoon.

Elokuvasarjan mahtavassa suomalaisessa menestyksessä saattoi silti olla poliittisiakin vivahteita ja kylmän sodan kaikuja. 1970- ja 1980-lukujen taitteessa tuntuu olleen kysyntää Yhdysvaltain epäkohtien retosteluille, jotka eivät olleet virallista uutiskamaa eivätkä puolueellista propagandaa Neuvostoliiton leiristä, vaan suoraan USA:sta kuten Dead Kennedys.

Tämä on Amerikka osa 2.

Tämä on Amerikka osa 2.

VANDERBESIN ELOKUVAT saattoivat myös närkästyttää kovimpia Yhdysvaltain kannattajia.

Eräs heistä näki Tämä on Amerikka osa 2:n Tampereella ja esitti hieman hämmentyneitä tulkintoja Aamulehden 31.10.1980 julkaisemassa lukijakirjeessä.

Amerikka-sarjan ensimmäisen osan nähtyäni päätin oitis mennä katsomaan toisenkin osan, sillä eihän sitä tiedä, mitä ‘uutta’ Amerikassa tällä välin on tapahtunut“, nimimerkki Go America, go aloittaa palautteensa.

Pari riviä myöhemmin sama kirjoittaja tietää varmuudella, että Vanderbesin kuvaamia asioita Amerikassa ei ainakaan ole tapahtunut.

Tarkoituksena ei ole näyttää todellista kuvaa suurimmasta, rikkaimmasta ja kauneimmasta valtiosta vaan ainoastaan tyydyttää tietyn suppean poliittisen katsojaryhmän kulttuurilliset tarpeet. Missä käsittääkseni onkin onnistuttu erittäin hyvin.

Näin siis Tampereella. Mitä nämä “kulttuurilliset tarpeet” sitten ikinä ovatkaan, ne eivät jää tyydyttämättä Night Visions Shockpointissa, jossa elokuvasta esitetään sensuroimaton ja Suomessa ennennäkemätön ohjaajanversio.

Lauri Lehtinen

Tämä on Amerikka, osa 2 Night Visions Shockpointissa (elokuvateatteri Orion, Eerikinkatu 15, Helsinki) sunnuntaiaamuna 2.3.2014 klo 05:00.

"Lihavien seksipalvelut" ja "autenttinen teloitus sähkötuolissa", elokuvamainos lupaa.  Kulttuurillisten tyydyttämistä á la Vanderbes...

“Lihavien seksipalvelut” ja “autenttinen teloitus sähkötuolissa”, elokuvamainos lupaa. Romano Vanderbes tyydyttää kulttuurillisia tarpeita laidasta laitaan.

Advertisements

About Lauri Lehtinen

"Lauri Lehtinen on vaarallinen nuori mies, jonka ei pitäisi antaa kirjoittaa." -Aito Mäkinen, 1999

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s