Posted on

Jacopetti Aalto-yliopistolla

Addio zio Tom -elokuvan Suomi-juliste.

Addio zio Tom -elokuvan Suomi-juliste.

Aalto-yliopiston Taiteen laitoksen professori ja tutkimusvastaava Juha Varto on filosofian tohtori ja Suomen johtavan fenomenologin maineessa.

Professorin tutkimuksista Shockpoint Orionia kiinnostaa eniten artikkeli Julmuuden teatteri: Jacopetti & Prosperi, joka on ilmestynyt Aalto-yliopiston nettisivujen lisäksi Varton kirjassa Elämän kuvia – elokuva, elämismaailma ja moraali (osuuskunta Elan Vital, 2007).

Gualtiero Jacopettin ja Franco Prosperin dokumentit ja dokudraamat, joista Orionin Stranger Than Fiction -sarjassa esitetään neljä alkuvuonna 2014, ovat Varton esseen mukaan “mielenkiintoinen yritys ottaa vakavasti dokumentin mahdollisuudet taiteellisena teoksena ja liittää siihen tutkimuksellinen ote”.

Vastaavasti Varton teksti on mielenkiintoinen yritys, koska se ottaa vuoroin parjatun ja unohdetun ohjaajakaksikon elokuvat vakavasti. “Taiteellinen teos” ja “tutkimuksellinen ote” eivät kuulu sanastoon, jota Mondo Canen tai Hyvästi ihmisen (Addio zio Tom) yhteydessä on tavattu viljellä. Varto tuntee tähän suoranaista pakkoa:

“Jacopettin ja Prosperin tutkimus – sillä sitä nimeä on pakko käyttää – on erityisesti tutkimusta dokumentin tekemisestä, sen moraalisista rajoista ja vastaanottajan mielen venyttämisestä”, filosofi näkee. (kursivointi: LL)

“Taustatyö – siis tutkimus – on näissä elokuvissa erityisen tärkeä. Vaikka jotkut kohtaukset vaikuttavat nopeasti tehdyiltä, niiden takana on ollut pitkä tutkimusperiodi, jossa on menetelmällisesti lähestytty teemaa ja sen lisäksi tarkoin pohdittu kuvallista ratkaisua.”

“Aiheet, joita pääosin kuvattiin, eivät olleet miellyttäviä. Silloinkin, kun ne olivat miellyttäviä (esimerkiksi monissa Mondo Canen ja La Donna del Mondon kohtauksissa), niiden ironisoiminen kuvakerronnassa tekee niistä epämiellyttäviä.”

“Kyse on ideologisesta ratkaisusta: ohjaajan ja kuvaajan maailmankuvaan kuului, että ihmisen käyttäytyminen on esittämisen arvoista vain, mikäli sen pystyi esittämään hyvin vailla tekopyhyyttä ja sitä gloriaa, jonka ihminen itse antaa teoilleen. Näin esimerkiksi Amerikan Etelän orjanomistajat eivät ole vastenmielisiä vaan he ovat meitä, katsojia, samaa lihaa hekin.”

JUHA VARTO YHDISTÄÄ Jacopettin ja Prosperin elokuvat neorealistiseen suuntaukseen, jota ohjaajat jatkavat uudella ironisella otteella mutta edeltäjiensä rohkaisemina.

“Neorealismin perinne antoi hyvän lähtökohdan luopua hypokriittisesta ja mahtipontisen valheellisesta kerronnasta ja dokumentin antama oikeutus antaa kameran pyöriä toi tullessaan raportointikeinon, joka paljasti 1960- luvun maailmaa tavalla, jonka kaikki jo tiesivät, mutta jota ei ollut sopiva esittää”, johtopäätös kuuluu.

Toki myös 1960-luvun mondoelokuvista on mahdollista ja joskus silmiinpistävän helppoa löytää kaksinaamaisia ja valheellisia piirteitä. Uransa alussa Jacopetti ja Prosperi eivät kaivanneet totuuden torven roolia, vaan olivat mieluummin vaikka avoimesti kaksinaismoralistisia ja tarvittaessa rehellisiä. Näin ainakin mainoslauseiden mukaan:

Two hours of HYPOCRITICAL and SINCERE spectacleMondo Canen (a.k.a. Dog’s Lifen) alkuperäinen traileri julistaa. Kontrastit, vastakohdat, itselle nauraminen ja kaiken suhteellisuus ennen kaikkea.

BLOGIN TÄMÄNKERTAINEN sisältö on enimmäkseen lainatavaraa muualta. Stranger Than Fiction -suunnittelijoiden omia mietteitä kuultiin perjantaina 20.12. Alex Anttilan Elokuvamusiikkia maan alta -radio-ohjelman Shockpoint-spesiaalissa, jonka voi kuunnella myös jälkikäteen. Aikaisemmin samana päivänä alkoi Mondo Canen sensuuripoistojen palauttaminen kohdilleen hyvin säilyneeseen 35 mm -arkistokopioon. Mondo Cane – Tämä on maailma avaa Stranger Than Fiction -elokuvasarjan Orionissa keskiviikkona 8. tammikuuta 2014. Tästä se jälleen lähtee.

Lauri Lehtinen

Advertisements

About Lauri Lehtinen

"Lauri Lehtinen on vaarallinen nuori mies, jonka ei pitäisi antaa kirjoittaa." -Aito Mäkinen, 1999

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s